بزرگ‌داشتِ زندگی

تا صبح گپ می‌زدیم، یک‌ریز. هولدرلین گفت دندانم درد گرفت بس که حرف زدیم. توی تاریکی، کورمال‌کورمال بسته‌ی ژلوفن را پیدا کردم و دادم دستش. باران می‌بارید و سرم پُر از صدای موسیقیِ توی اتوبانِ تهران – کرج بود و دلم؟ می‌خواستم آن لحظه تا آخر دنیا کِش بیاید و فقط برویم و برویم و برویم. برای همین، نمی‌خواستم بخوابم و می‌خواستم همین‌جور حرف بزنیم هنوز. هولدرلین گفت کف کرده‌ام دیگر. گفتم سرِ منم دارد منفجر می‌شود و امروز و امشب به‌اندازه‌ی همه‌ی عمرم حرف زده‌ام. گفت بخوابیم پس. گفتم نخوابیم خب. بخوابیم‌نخوابیم بخوابیم‌نخوابیم بخوابیم‌نخوابیم دست‌آخر خوابیدیم و تا ظهر خوابِ حرف‌هایمان را می‌دیدم؛ پاییز نودِ میدان ونک، هویج‌بستنی، خانه‌ی یزد، جشن تولد پارسال، غرغرهای مداوم دخترک و زیرگوشی‌های مادرش، دعوا دعوا دعوا، قهر و طلاق و دوباره عروسی کردیم. بیدار که شدم هولدرلین تازه به پادشاه دهم سلام کرده بود و من، خواب‌آلود و پُرخنده بودم از فکرها و رؤیاهایم. دیشب، می‌گفتم دلم زندگی دیگری می‌خواهد که بگویم گور بابای همه و بروم پیِ دلِ خودم، فقط خودم. که اگر کاره‌ای بودم، اول از همه خانواده را حذف می‌کردم تا ملّت خجسته و خوش‌حال باشند و کمی هم از زندگی شاعرها و نویسنده‌های قبل از انقلاب گفتم و هولدرلین می‌گفت نچ و سیاستِ هنوز اعلام‌نشده‌ام در نطفه مخالف پیدا کرده بود، ولی خودم مطمئن بودم عاقبت، روزی‌روزگاری فرار خواهم کرد. امروز، همین‌که بیدار شدم و هولدرلین را کنارم دیدم بهش ‌گفتم عاشقتم پسر، ولی پسرِ تازه بیست‌ونه ساله‌ام خواب بود، آرام و معصوم. دیروز، نشد برایش جشن بگیرم و فقط کیک کوچکی بود و شمع و دوتا بچّه‌ی سرتق که هی می‌خواستند انگشت فرو کنند توی خامه‌ی قرمز و قهوه‌ای؛ بی‌موسیقی و رقص و کادوی تولد.

صبح‌تر، بابایم نشسته بود روی مبل و زار می‌زد و به‌زور می‌خواست اشک‌هایش را با دست فلج‌طورش پاک کند که نمی‌توانست و همین بهانه شده بود تا بیش‌تر گریه کند و هی بگوید دیگر خوب نمی‌شوم. نمی‌شوم. نمی‌شوم. مغزم خسته بود، ولی دلم می‌خواست شادی کنم؛ یک‌جور بزرگ‌داشت برای زندگی. گیرم، این روزها فقط ناله و گریه‌ام و جای بی‌غصّه نمانده توی دلم، به‌خاطر بابام، بچّه و ….، ولی بیش‌تر از همیشه هولدرلین را دوست دارم و نمی‌فهمم چه‌طور می‌تواند این همه صبور باشد و جان‌پناه و وقتی برمی‌گردم به بیست‌ونه سالگیِ خودم، می‌بینم او چه‌قدر از من جلوتر افتاده توی این سال‌ها و بااین‌حال، اعتراف می‌کنم که خوش‌حالم و حال می‌کنم از فکرِ خوشِ توی سرم که خیال می‌کند خدای قادر متعال هولدرلین را مخصوصِ خودم آفریده است.

پاسخی بگذارید

